Kwekers met problemen...

Alles over tangaras
Plaats reactie
Silvestre
Berichten: 18
Lid geworden op: 28-02-2014 18:36

Kwekers met problemen...

Bericht door Silvestre » 07-04-2014 17:36

Een zeker kweker alhier (kanaries 400 stuks) heeft problemen. Hij zoekt contact met ons en verteldt het 100 uit wat er allemaal niet niet lukt met zijn vogels...! 90% van de eieren die gelegd zijn blijken onvruchtbaar. Vogels zitten niet goed in hun vel, eten slecht, koppelen niet etc. Op de gegeven informatie komen wij al snel uit op een te kort aan mogelijke vit E of E+Se terwijl er ook geacht wordt aan een vit. A te kort. Blijkt niet zo te zijn want de kweker heeft het al vol op in gebruik...! Advies van ons, stop direct met deze extra toevoegingen en laat de vogels hun normale voedingspatroon behouden, maar voer wat breedermix op. Vervolgens (lang verhaal kort) besteldt hij van alles en nog wat, maar niks mocht helpen. Zijn vogels blijven 80 a 90% onbruchtbaar te zijn dit jaar (en op zijn aantallen is dat zeer veel onbevruchten eieren). Echter ook de ei productie liep ernstig terug. Uit eindelijk heb ik hem vandaag zelf opgebelt om alles nogmaals door te nemen en evt afspraak te maken om hem te bezoeken (1000km bij mij vandaan maar ik wil weten wat er aan de hand is). Neem alles door en kan niks raars ontdekken (zoals al eerder). Tot dat de kweker zegt, ik wil een bus stress mix voor roofvogels hebben..... ik waarom. Nauw zegt de kweker, ik heb het idee dat ze volledig in de stress zitten! Denk even na en vraag hoeveel uren licht hebben uw vogels nu... Zegt hij, genoeg, ik vraag 15 uren ?? Ja, zegt hij licht is geen probleem.... ik laat het vol opbranden (en extra nieuwe TL verlichting bij gebouwd) en staat 24 uur per dag aan...........! Ik, 24 uur per dag het volle licht aan? JA zegt hij want ik wil dit jaar extra kweken, is zonde om het alleen maar bij 15 uur te houden. En zie hier het probleem van de arme vogels, 24 uur licht aan, geen wonder dat de vogels het gevoel van dag en nacht kwijt zijn en in de stress zitten.
Mijn vogels worden in het broedseizoen pas benadert na 0900 hr ivm het leggen van de eieren en de toenadering die de man zoekt in de vroeg ochtend uren. Als er dan geen nacht (rust) meer is is er geen ritme meer en loopt alles stuk.
Voor deze kweker is het seizoen afgelopen, want terug naar normale verlichting zal ongetwijfeld de rui inzetten.
Zo kun je dus zoeken wat je wil in de voeding, terwijl de kweker zelf de oorzaak is... :x

Plaats reactie