(On)vruchtbaarheid T. Chilensis

Alles over tangaras
Arjen
Site Admin
Berichten: 39
Lid geworden op: 24-01-2013 21:33

(On)vruchtbaarheid T. Chilensis

Bericht door Arjen » 14-02-2014 11:13

Ik hoor van verschillende mensen die paradijs tangara's houden dat zij veel nesten met onbevruchte eieren hebben. Ik ben benieuwd wat mensen voor ervaringen hebben, en wat zij er mee doen.
Via de website kreeg ik een tip dat vitamine E de vruchtbaarheid kan stimuleren. Hebben mensen hier ervaring mee, helpt dit?

Mvg Arjen

Arjen
Site Admin
Berichten: 39
Lid geworden op: 24-01-2013 21:33

Onbevruchte eieren T. Chilensis

Bericht door Arjen » 22-02-2014 22:24

Zijn er misschien andere verklaringen voor dit probleem?
Er zijn natuurlijk meerdere opties:

-Geen goede koppels doordat er zo weinig van deze vogels zijn.
-Tekort oid in voeding, of tekort aan bepaalde stof?
-Onvruchtbare mannen of poppen.

Ik ben benieuwd naar andere verklaringen etc.

Arjen
Afbeelding

henk
Berichten: 9
Lid geworden op: 14-02-2014 07:59

Bericht door henk » 23-02-2014 07:57

Van een Engelsman hoorde ik dat het probleem van onvruchtbaarheid kon liggen in het feit dat de Paradijstangara's in de natuur bepaalde spinnetjes eten die licht giftig zijn. Welnu dit lichte gif zou de vruchtbaarheid van Paradijstangara's bevorderen !?
Ik geloof zelfs dat dit gif als voer verkrijgbaar is in Engeland maar dit zeg ik onder voorbehoud , ik zal bij deze persoon nadere informatie vragen.

Henk

Arjen
Site Admin
Berichten: 39
Lid geworden op: 24-01-2013 21:33

Onbevruchte eieren bij T. chilensis

Bericht door Arjen » 24-02-2014 22:09

Ik heb hier ooit iets over gehoord maar er eerlijk gezegd nog niet serieus bij stil gestaan. Mocht jij hier meer concreet over weten dan hoor ik dit graag. Hoe meer opties er geprobeerd en daardoor evt. uitgesloten kunnen worden hoe dichter ons dat bij een evt. oplossing brengt.
Absoluut interessant!

Arjen

Silvestre
Berichten: 18
Lid geworden op: 28-02-2014 18:36

Bericht door Silvestre » 28-02-2014 21:33

Vitamine E en selenium zijn nauw aan elkaar verbonden in de werking in het lichaam, het een kan niet goed zijn werk doen zonder het ander. Dat is de reden dat je deze twee bij voorkeur tegelijk supplementeert. Vitamine E is samen met selenium belangrijk voor de spierfuncties en de vruchtbaarheid. Met name bij de Eu kweek zijn er veel goede resultaten geboekt door extra vitamine E +Se optevoeren! Echter er ligt een valkuil! Als we teveel vit E opvoeren overstijgt de hoeveelheid als het ware een niveau dat het niet meer werkt inhet lichaam! De man betreedt de pop, meerderemalen per dag, echter zonder gewenst resultaat! De eieren blijken allemaal onbevrucht te zijn. Sterker nog er zijn (met name treft dat kanarie kwekers) die alleen maar nesten vol aantreffen met onbevruchten eieren aantreffen. Ik ben bij een kweker thuis geweest met 200 plus aan eieren onbevrucht had! Op verzoek van deze kweker heb ik hem bezocht en al snel werdt duidelijk dat hij ene overmaat constant bijsupleerde van vitamine E. Bij draaide een bus van 500 gram in de maand er zo doorheen (200 koppel zitten). Ook is het altijd niet de oorzaak van een falen van of een tekort aan vitamine E (+Se) opm. E+Se is vloeibaar, alleen E is doorgaans veelal poeder. Ook na het opvoeren van de vit E en of E+Se blijkt het ook wel eens geen gewenste opbrengst te geven. Hier zou de kweker een moeten kijken of het gehalte vitamine A wel voldoende aanwezig is. A komt voort uit dierlijkevoedingstoffen welke soms nog al eens ontbreken in de dagelijkse voedingslijn. Geen insecten of een tekort zal hier al snel tot een gebrek kunnen lijden of beeinvloeden. Wat extra A bijmengen op het moment na de kweek toe (laatste 2 weken) is veelal een goede oplossing gebleken (EU fauna!). Ik kan u geen berichten en of praktijk kennis bevindingen overleggen bij de tanagers, daar ontbreekt het mij aan praktijk ervaring en mogelijkheden tot opheden. Essentiële aminozuren kan ook een belangrijke rol spelen maar dit terzijde hier.

henk
Berichten: 9
Lid geworden op: 14-02-2014 07:59

Bericht door henk » 29-03-2014 07:47

Het gif waar ik over sprak heet Taurine , de vogels krijgen dit in de natuur binnen door spinnen te eten die dit Taurine in hun lijf hebben.
Ik ben er nog niet achter welk (voedsel)product dit in de voliere kan vervangen ( als het er al is ?).

Henk

Arjen
Site Admin
Berichten: 39
Lid geworden op: 24-01-2013 21:33

onvruchtbaarheid T. chilensis

Bericht door Arjen » 29-03-2014 09:20

Taurine is in poedervorm verkrijgbaar.
Via onderstaande link komt u in de shop waar het verkrijgbaar is.
Voor vogels is de poedervorm het meest geschikt.

http://www.bodyenfitshop.nl/aminozuren/taurine/

Ik ben toevallig gisteren bij een kweker geweest die Paradijzen op eieren heeft en sinds twee weken taurine heeft gegeven.

Arjen

henk
Berichten: 9
Lid geworden op: 14-02-2014 07:59

Bericht door henk » 29-03-2014 10:27

Als ik zo lees over Taurine lijkt het me niet echt een gif maar meer een chemische stof die in (ons) een lichaam aangemaakt wordt.

Silvestre
Berichten: 18
Lid geworden op: 28-02-2014 18:36

Bericht door Silvestre » 29-03-2014 14:21

Het ontgaant mij wat, in het waarom deze stof de vruchtbaarheid zou stimuleren. Even afgegaan wat het in een menselijk lichaam doet :wink: en bekend is.
Mogelijk is het wel te beinvloeden van uit de voeding en zal de samenstelling een rol (kunnen) spelen. Wat eten deze vogels normaal het gehele jaar door..!? En wat is de voeding in de periode van voortplanting (aanbod en of omschakkeling naar). Mag aannemen dat spinnen al daar het gehele jaar vol aanwezig zijn. Maar moet uiteraard het juiste antwoord ook schuldig blijven...

Noot. ik heb in mijn nieuw te bouwen voliere een sinasappelboom (laten) staan. Het was mij al eerder opgevallen dat als deze vol op in de bloessem staat, de kardinalen deze bloemen meenamen naar hun nieuwe te bouwen nest (C. Paroaria). Mogelijk zijn ons onbekende factoren de sleutel tot vruchtbaarheid dan wel aanzet. Kijk naar de Eu fuana, als de insecten volop aanwezig in de lucht, komende insecteters opgang en gaan nestelen.

Silvestre
Berichten: 18
Lid geworden op: 28-02-2014 18:36

Bericht door Silvestre » 31-03-2014 08:34

Taurine is voor volwassen mensen niet essentieel. Het lichaam kan ze aanmaken uit aminozuren die we via de voeding binnenkrijgen. Nu kan ik nergens terug vinden of dat bij vogels ook zo is! Wie heeft daar meer informatie over kunnen vinden...?

Kan zijn dat de jongen de eerste periode een extra aan taurine nodig hebben. Bij volwassen mensen, kan het lichaam zelf Taurine synthetiseren uit het aminozuur L-cysteïne of L-methionine.
De methionine krijgen mijn vogels via AviChol+ binnen (via drinkwater en of inmenging bij de nectar voeding).

AvoChol+ bevat, Methionine en Choline zijn essentiële zwavelhoudende aminozuren.

Plaats reactie