(On)vruchtbaarheid T. Chilensis

Alles over tangaras
Silvestre
Berichten: 18
Lid geworden op: 28-02-2014 18:36

Bericht door Silvestre » 06-04-2014 09:05

Arjen, heb jij een link naar waar beschreven staat dat vogels (in ons geval Tanagers) een extra taurine nodig hebben (of een mogelijk gebrek daar aan) gevonden. Ik kan nl nergens iets over dat onderwerp vogels(s) Taurine vinden. Colibri´s eten enorme hoeveelheden spinnen wordt gemeld. De rede zou zijn, zij hebben zich geheel toegelegt op deze vorm van voedseldieren. Bij Tanagers is dat toch een stuk ruimer (voedselaanbod en opname). Maar Taurine kan best wel eens een belangrijke rol spelen, het stofje is gewoon te koop. Nu nog uit zoeken hoeveel, concentratie vd werkzamestof en dag dosis. Zal daar eens werk van maken, wordt vervolgt :)

sjef van noije
Berichten: 2
Lid geworden op: 12-02-2014 19:29

taurine bij vogels

Bericht door sjef van noije » 07-04-2014 16:35

ik heb een dag opgeofferd oom meer te weten of taurine een oorzaak zou kunnen zijn voor onbevruchte eieren bij de paradijs tangara. het laatst bekende onderzoek is gedaan door de universiteit van Glasgow bij koolmezen. ze hebben geconstateerd dat de spinnen pas veel gevoerd worden als er jongen zijn en voor er jongen zijn in veel mindere mate. dit zou kunnen betekenen dat taurine niet de oorzaak is van de onbevruchte eieren. de jongen die wel spinnen kregen waren veel brutaler en meer onverschrokken dan jongen die geen spinnen kregen. wel word aangegeven dat eieren ook taurine bevatten. dus iedere dag eivoer zou het taurine tekort op heffen of minder maken vr. gr.
sjef van noije

Silvestre
Berichten: 18
Lid geworden op: 28-02-2014 18:36

Bericht door Silvestre » 07-04-2014 17:10

Geweldig Sjef, dat is een goede duidelijkje stap naar vore :o
Hebben de paradijs tangara kwekers onder ons wel eens geprobeert met Tovo pasta...? Zelf gebruik ik het volop bij de tangaras en de kardianelen. Gaat er goed in, en met wat breedermix er doorheen gemengd echt geweldig. Mischien is dat een nieuwe voedings benadering ....!? en losy het een probleem op :roll:

Silvestre
Berichten: 18
Lid geworden op: 28-02-2014 18:36

Bericht door Silvestre » 21-04-2014 19:30

Hier nog wat info over de Taurine. In de nieuwe multi vitamine van Avian (Texel Holand) zit al veel Taurine 40.000,00mg. Werken echter aan een ander produkt speciaal voor de tanagers en de honingzuigers. Volgende maand is er een bijeenkjomst in noord spanje waar dit onderwerp besproken zal worden en verder uitgewerkt. Ikzelf beschik al over pure Taurine (poeder vorm) als test produkt / grondstof.

Hierbij de inleidende tekst van Carni Plus.

Door toevoeging van Carni~Plus aan het vlees, prooi of voedseldieren als meelwormen, buffalo's, wasmotten en krekels krijgt het dier of de vogel de essentiële hoeveelheid vitaminen, mineralen en sporenelementen binnen voor hun dagelijkse activiteiten. Naast de gebruikelijke oplosbare en goed opneembare elementen bevat het taurine, carnitine en een uitgebalanceerde Ca:P (calcium - fosfor) verhouding. Bij diepgevroren voedseldieren gaat door het vriesproces veel vitamine E verloren.
Vragen lees het wel :)

Arjen
Site Admin
Berichten: 39
Lid geworden op: 24-01-2013 21:33

onvruchtbaarheid T. chilensis

Bericht door Arjen » 26-04-2014 23:05

Op de website heeft een tijdje een oproep gestaan aan kwekers van paradijs tangara's. Dit heeft niet geleid tot een daadwerkelijk onderzoek maar de reacties hebben wel enkele feiten opgeleverd.

De conclusie kunt u vinden op de website door op onderstaande link te klikken:

http://tanagerbreeders.jouwweb.nl/actueel

Arjen
Site Admin
Berichten: 39
Lid geworden op: 24-01-2013 21:33

onvruchtbaarheid T. chilensis

Bericht door Arjen » 16-06-2014 22:06

Dit voor jaar mijn koppel chilensis in goed beplante buitenvoliere met nachthok gedaan. Sinds vorige week zitten ze op twee eieren waarvan ik kon zien dat er in ieder geval een bevrucht is.
Ben benieuwd hoe dit verder verloopt...

Groet Arjen

Silvestre
Berichten: 18
Lid geworden op: 28-02-2014 18:36

Bericht door Silvestre » 17-06-2014 13:35

Hi Arjen,
Heel veel succes, zou heel mooi zijn als dit volbracht kan worden!
Nu maar hopen dat alles mee zit!

Aftellen is begonnen :o

Arjen
Site Admin
Berichten: 39
Lid geworden op: 24-01-2013 21:33

tangara chilensis

Bericht door Arjen » 29-06-2014 12:36

Het is helaas ook deze keer niets geworden. Het ei waarvan ik dacht dat het bevrucht was omdat het donker kleurde was een zgn. 'stinkei'.

Maar weer op naar de volgende ronde. Ik hoop een tweede man te vinden om dat te proberen. Wie weet helpt dat.

groet Arjen

Silvestre
Berichten: 18
Lid geworden op: 28-02-2014 18:36

Bericht door Silvestre » 29-06-2014 12:50

:cry: jammer Arjen! Maar met de volgende stijgen de kansen :)

Hier gaat het nauwelijks, de vogels zitten nog maar 2 mnd nu in het nieuwe verblijf. En hoewel de japanse nachten galen al aan ronden 3 beginnen! En de groenen kardinalen (3 poppen) 9 nesten achter de rug hebben (en nu nog 1 met 4 eieren). Is de rest niks geworden... maar dat had ik ook niet echt verwacht.

De voortgang met de import gaat goed dus... wie weet wat ik in januari binnen heb, en dan daarna op naar een nieuwe kans :P

Plaats reactie