Gezondheid&ziekten

Alles over tangaras
Arjen
Site Admin
Berichten: 39
Lid geworden op: 24-01-2013 21:33

Gezondheid&ziekten

Bericht door Arjen » 11-02-2014 22:15

Beste tangara liefhebbers,

De tangara's die bij mij ziek worden en daardoor uitvallen hebben bijna altijd een schimmelinfectie in de longen. Wanneer een tangara gaat proesten en happen is het duidelijk en kan er snel ingegrepen worden. Het is bij mij nu ook voorgekomen dat een vogel deze symptomen niet liet zien en, zoals na sectie bleek, toch is overleden aan een schimmelinfectie. Wat zijn ervaringen van anderen hiermee?

Mvg Arjen

Arjen
Site Admin
Berichten: 39
Lid geworden op: 24-01-2013 21:33

Ziekten

Bericht door Arjen » 18-02-2014 21:23

Afgelopen jaar heb ik veel dode jonge tangara's gehad in de eerste twee weken. Sinds ongeveer een maand ben ik er pas achter dat de oorzaak hiervan flagalaten waren. Reden: Je ziet flagalaten alleen in verse ontlasting. In de mest die ik steeds opstuurde kon je dit niet meer zien.
Je moet het maar weten...

Bij problemen is het dus belangrijk ook verse ontlasting te laten onderzoeken.

Arjen

henk
Berichten: 9
Lid geworden op: 14-02-2014 07:59

Bericht door henk » 23-02-2014 08:13

Als ik het goed begrijp stuur je nu dus niet meer de verse ontlasting per post maar breng je zelf meteen die ontlasting naar de dierenarts voor onderzoek ?

Henk

Arjen
Site Admin
Berichten: 39
Lid geworden op: 24-01-2013 21:33

Gezondheid en ziekten

Bericht door Arjen » 24-02-2014 22:06

In normale gevallen stuur ik de mest gewoon op. Nu ik echter weet dat er van mijn vogels enkele flagalaten hebben breng ik net opgevangen ontlasting zelf weg. Ik maak dan van te voren een afspraak zodat het gelijk onderzocht kan worden. Als ik met vogels naar de vogelarts ga doe ik voor ik weg ga folie onder in het kooitje en laat ik gelijk de mest ook onderzoeken.
Het heeft twee kanten: Aan de ene kant is het goed zelf scherp te zijn en op de hoogte van de verschillende ziekteverwekkers.
Aan de andere kant vind ik toch ook wel dat het de taak is van een arts in zoverre mee te denken dat hier aan gedacht word. Dus dat bij blijvende problemen er ook naar flagalaten gezocht wordt.
Ik heb de laatste twee jaar veel richting atoxoplasmose gedacht. Uiteindelijk is het probleem veel 'simpeler' en kan het realatief gemakkelijk opgelost worden.

Arjen

Silvestre
Berichten: 18
Lid geworden op: 28-02-2014 18:36

Bericht door Silvestre » 28-02-2014 20:55

Heb de laatste 6 jaren geen ziektens meer onder de vogels gehad. Ik denk dat de rede is van elke dag schoonmaken van de bodem, de vogels zijn geplaatst (kooien) op draadbodem met daar onder ladens. Mijn kweek ruimte, de vloer betegeld en elke 2de dag dweilen ontsmetten. Er komt niemand binnen om zomaar even te kijken e.d. (vreemde) uitzonderingen daar gelaten (geen inloop dus). Heb alles drie dubbel in voorraad, wissel dus elke dag de voerbekers, flesjes etc. die gaan in de vaatwasser of warm sop. Alle vogels worden op de zelfde mannier gevoerd in volgorde (mannier en soort voeren) eerst de zaadeters, dan de pastas, insecten en vlees laatste. Als alles klaar is en schoon dan pas per kooi het fruit aanbieden. Steeds schoonwerken, voerbussen emmers afsluiten en niet aan raken alvoornst je handen gewassen hebt. Alle voerbussen worden 1x per week ontsmet aan de buitenzijde TX22. ook de werkplek elke dag even spuiten TX22 (geen gevaar voro persoonlijke en of vogel gezondheid) Alle zitstokken elke vrijdag er uit en schonen er weer in (of eerder als dat nodig is). Elk voerbak (drievoudig heeft zijn code van de kooi) worden niet onderling verwisseld. Elke week gaat de TX22 door de kooien incl de vogels nat gespoten. Voer de vogels op hoogte niet op de grond. En elke maand 4 dagen d¨Or in het drinkwater wat een wondermiddel is en dat blijkt het bij heel veel kwekers al te zijn geworden.

Door mijn werk kom ik bij heel veel kwekers thuis en heb de meest ondenkbare situaties gezien. Kwekers die nooit schoonmaken (ligt de mest werkelijk 50cm hoog) tot personen die zoals ikzelf werken, of nog strenger zijn. Echter het gevaar ligt niet altijd in het ¨te kort schoonmaken¨ eerder in (sorry) domme of ondoordachte handelingen met de vogels en of voer. Zo zijn er ontelbare kwekers die met hun voerbakje de voorraad bus in gaan (of emmer) om deze vol te scheppen en terug te hangen. Deze voerbakjes kunnen een bron van ziekten zijn, waar de desbetreffende vogel zelf net niet ziek van wordt. Maar de andere vogels wel. Kwekers die zit stokken uitnemen, de kooi verschonen en vervolgends over gaan naar de volgende kooi met werkzaamheden zonder hun handen te wassen of het gebruikte gereedschap te schonen. Ik heb (noodgedwongen) 4 jaar lang zaadeters, insecteneters en vleeseters samen gehad in de zelfde ruimte. In deze ruimte 5x5 meter stond alles vol met draadkooien (open spaanse kooien 50x50x50) en nooit problemen. Wel problemen met de organisatie, je moet (!) tijd hebben om het te onderhouden (nooit overslaan) en je moet (in mijn geval gelukkig mijn vrouw) iemand hebben die je kan bijspringen, als je zelf even niet kan. De afgelopen 8 jaar was ik in het bezit van een staats vang vergunning (parva putters vangen o.a.) het eerste jaar een ramp, veel doden. Tweede jaar al veel beter en de laatste jaren geen slachtofffers. De putter en de goudvink zijn bij uitstek vogels die snel ziek worden in gevangenschap. Ik deel mijn ervaringen nu met de belangrijkste federatie binnen spanje (kleine vogels, roofvogels, watervogels en duivenhouders) bij veel kwekers is het aantal ziektens op deze mannier van werken flink gedaald. Is niks moeilijks aan, wel veel nadenken en steeds er van uit gaan dat het een besmettelijke ziekten is waar je mee in kontact komt... Klinkt raar maar zo werk je vanzelf zeer schoon en no problema :) PS Er zijn kweekkooien situaties waar de omgevingsinvloede zo extreem is dat er steeds weer problemen en ziektens onstaan Lekkend dak, schimmelplek in de wand, ongedierte, foute voeding (de verkoper heeft zijn zaakjes niet goed voro elkaar en of behandeld de voeding verkeert - besmetting) etc. Is zeker niet gemakkelijk, en niet altijd is het slechts(!) 1 ding wat de oorzaak is.

Arjen
Site Admin
Berichten: 39
Lid geworden op: 24-01-2013 21:33

Gezondheid en ziekten

Bericht door Arjen » 01-03-2014 18:50

Over hygiene valt veel te schrijven. Iedereen heeft hier zijn eigen maatstaven voor en bij de een ligt de lat hoger als bij de ander. Het komt er hier vaak uit hoe mensen zijn. De een is heel precies en de ander wat makkelijker. Dit geeft niets als je er maar op de juiste manier mee om gaat. Hierbij geld dat het in de eerste plaats verstandig is vogels te houden die bij je passen. Maar ook kun je zaken zo regelen dat het makkelijker en eenvoudiger wordt zaken schoon te houden. Ik heb er zelf een enorme hekel aan als mijn hokken er smerig uitzien. Aan de andere kant ben ik niet een echte poetser en heb ik een drukke baan waarbij ik regelmatig lange dagen van huis ben.
Langzamer hand is mijn vogelbestand en de huisvesting daar op afgestemd. Ik heb nu minder vogels in grotere verblijven, dit overigens ook omdat ik van mening ben dat tangara's daar beter in gedijen))In de kooien die ik nog heb vind ik drie dingen belangrijk wat hygiene betreft. Zitstokken, voerbakken en de bodem. Voerbakken, ik gebruik schaaltjes zoals op de website te zien is, worden elke dag schoongemaakt. Zitstokken heb ik minimaal dubbel en kunnen van buitenaf uit of in de kooi gedraaid worden. Op de bodem heb ik kranten waar in een mum van tijd elke dag een laag van word weg gehaald. Om de wanden schoon te houden laat ik de stokken etc. niet meer tot de achterwand lopen. Dit scheelt enorm. In de grotere verblijven heb ik verschillende tropische planten staan. Op plekken waar snel vieze plekken ontstaan zorg ik dat de ontlasting op de grond kan vallen. Hier ligt zand waar ik de vieze plekken makkelijk van kan wegscheppen.
Zo blijft er ook nog tijd over van mijn vogels te genieten wat ik ook weer heel belangrijk vind!

Arjen

Arjen
Site Admin
Berichten: 39
Lid geworden op: 24-01-2013 21:33

Gezondheid&ziekten

Bericht door Arjen » 01-03-2014 18:59

Gaan we van mijn vorige bericht weer terug naar ziekten dan is een bepaalde mate van hygiene zeker belangrijk. Toch ben ik van mening dat gezonde vogels die vrij van ziekten zijn veel kunnen hebben. Als ik naar mij zelf kijk ben ik er van overtuigt dat de grootste bron van ziekten bij mij in nieuw aangeschafte vogels heeft gezeten de laatste twee jaar. En dan niet te vergeten de manier waar op ik daar mee om ging. Quarantaine, en van nieuwe vogels eerst de mest laten onderzoeken zijn makkelijk te realiseren en kunnen veel leed voorkomen. Hierna weet je of vrij zeker dat de vogel gezond is, of je kunt gericht medicijnen verstrekken. Gaan we naar schimmels, waar tangara's vrij veel last van kunnen hebben, dan is dit iets lastiger. Het is lange tijd vaak vrijwel niet of helemaal niet waar te nemen. Ook is het in ontlasting niet te zien, of het moet op kweek gezet worden. Persoonlijk ben ik er daarom niet tegen nieuwe vogels preventief tegen schimmels te kuren. Zijn je vogels dan eenmaal gezond en de omstandigheden goed is het prima mogelijk tangara's zonder veel problemen te houden.

Arjen

Arjen
Site Admin
Berichten: 39
Lid geworden op: 24-01-2013 21:33

Gezondheid&ziekten

Bericht door Arjen » 01-03-2014 19:03

Is het bekend welke schimmel soort het is die de overhand heeft! En wat de bron van deze schimmel is.


(Dit bericht is geplaatst door Silvester bij huisvesting en door Arjen verplaatst naar Gezondheid &ziekten))

Arjen
Site Admin
Berichten: 39
Lid geworden op: 24-01-2013 21:33

Gezondheid&ziekten

Bericht door Arjen » 10-03-2014 20:23

Vandaag met twee vogels naar dhr Oranje geweest voor preventief onderzoek. Een nieuw aangeschafte en een vogels die bij een collega liefhebber heeft gezeten.
Beide vogels oogden gezond en aan niets was te zien dat ze wat zouden mankeren. Maar mijn stelling is eerst zeker weten en dan pas bij de andere vogels in het hok.

Onder in de kooitjes folie gedaan voor ik weg ging zodat direct de verse mest onderzocht kon worden.
Binnen 10 minuten na aankomst was ik maar al te blij dat de vogels nog in quarantaine zaten: De nieuw aangekochte tangara had coccidiose, wormen en een schimmelinfectie. Heel duidelijk onder de microscoop te zien in de ontlasting en het uitstrijkje wat gemaakt werd.
De andere vogel had megabacterie.

Hier blijkt dus het grote belang van 1) nieuwe vogels eerst in quarantaine 2) mestonderzoek 3) Gericht medicijnen toedienen 4) nogmaals mestonderzoek, na ongeveer 4 weken. En dan pas bij de andere vogels!

Arjen

Silvestre
Berichten: 18
Lid geworden op: 28-02-2014 18:36

Bericht door Silvestre » 10-03-2014 20:44

Hoei das niet niks allemaal te gelijk! Dat wordt een zware herstel slag voor de vogel. Neem aan dat de dierenarts je ook hebt medegedeelt welke volgorde van behandeling het besten is. Let voor al op de wormen keur.. die zijn vaak zeer gevaarlijk als de gezondheid op een laag niveau staat. Zelf zou ik er wel mee beginnen als eerste... als de vogel op aanzicht toch nog goed toont. Met druppel in de nek liggen de wormen binnen 2 dagen in de lade dood. Ook de parasieten e.d. en herstel met een goede multivitamine en daarna of gelijktijdig 1 dag pro bioticum is snel. Maar je bent dan wel weer 1 week verder. Coccidiose kan de vogel wel overleven als hij/zij nog voldoende vet over heeft. De meeste schimmel infectie ook wel (zijn over langere periode pas dodelijk - maar kunnen wel al snel ernstige en blijvende schade aanrichten). Zonder de parasieten en de wormen is de vogel beter bewapend tegen wat hij aan zware medicijnen krijgt te verwerken. Zo zou ik het doen, op basis van mijn ervaringen in het verleden. Wil niet zeggen dat ik het daarbij aan het bekende rechte eind heb..

Plaats reactie