Voeding

Alles over tangaras
Arjen
Site Admin
Berichten: 39
Lid geworden op: 24-01-2013 21:33

Voeding

Bericht door Arjen » 11-02-2014 22:14

Beste tangara liefhebbers,

Mijn manier van voeren staat beschreven op de website. Graag hoor ik van anderen hoe en wat zij voeren en waarom. Zijn er mensen die bijvoorbeeld helemaal geen fruit voeren, of juist alleen maar?

Mvg Arjen

henk
Berichten: 9
Lid geworden op: 14-02-2014 07:59

voeding

Bericht door henk » 14-02-2014 09:34

Mijn Tangara's voer ik op de volgende manier :

Elke dag Nutrazu Zulife Sofbill diet met aan fruit papaya en blauwe bessen zo nu en dan aangevuld met appel , banaan , peer en druiven.
De papaya is aan blokjes gesneden , de andere fruitsoorten niet
Verder geef ik buiten de broedtijd tweemaal wekelijks het " Muldereivoer " waarvan het recept hier op deze site is aangegaven.
In de broedtijd krijgen de Tangara's elke dag eivoer met wat diepvries insecten zoals pinkies ,buffalo's en wasmotlarven . Als er jongen zijn wordt de hoeveelheid naargelang aantal jongen opgevoerd.

Henk

Arjen
Site Admin
Berichten: 39
Lid geworden op: 24-01-2013 21:33

Voeding

Bericht door Arjen » 14-02-2014 11:09

Dat zijn pellets toch? Kun je dat vergelijken met universeel voer wat ik bijvoorbeeld elke dag geef? Zitten daar dezelfde voedingsstoffen etc in? Ben jij bewust over gegaan op pellets. Ik zit er wel eens over te denken omdat het Tovo universeel voer zo snel heel droog word.

Gr arjen
Afbeelding

henk
Berichten: 9
Lid geworden op: 14-02-2014 07:59

Bericht door henk » 14-02-2014 19:45

Op onderstaande link staat precies wat Nutrazu inhoudt.

http://www.avian.nl/NL/avian-birdfood-p ... -diet.html

Henk

Arjen
Site Admin
Berichten: 39
Lid geworden op: 24-01-2013 21:33

Voeding

Bericht door Arjen » 15-02-2014 11:36

Nutrazu ZuLiFe soft-bill dieet is een aanvullend voedingspatroon voor de groep vruchtenetende vogels en die soorten welke op een gecontroleerd dieet staan i.v.m. ijzerstapeling.
Nutrazu ZuLiFe Soft-Bill dieet is een uitgesproken voeding voor de soorten welke gevoelig zijn voor ijzerstapeling als bijv. de toekans, toekanets, aracaries en de beo,s.

Kenmerken en voordelen.
Nutrazu ZuLiFe is een complete voeding voor de volwassen vruchtenetende vogelsoorten. Het heeft geen extra supplementatie van vitaminen of mineralen nodig. Het is een geëxtrudeerde korrel van 6 x 13mm.lengte, zeer smakelijk en heeft een houdbaarheid van 9 maanden. Iedere partij wordt geanalyseerd voor het ijzergehalte. Het bevat natuurlijk vitamine E tocophenolen en tocotrienolen uit natuurlijke bronnen

Arjen
Site Admin
Berichten: 39
Lid geworden op: 24-01-2013 21:33

Voeding

Bericht door Arjen » 15-02-2014 11:39

Ik heb de info over de pellets bekeken. Het voordeel is denk ik dat het mooi schoon voer is en dat de tangara's alles binnen krijgen als ze een korrel op eten. Ze kunnen niet selecteren op wat ze lekker vinden wat weer meer kan bij universeelvoer.

Hebben ze dit onbeperkt tot hun beschikking of geef je een dagelijks portie?

Arjen

Arjen
Site Admin
Berichten: 39
Lid geworden op: 24-01-2013 21:33

Voeding

Bericht door Arjen » 20-02-2014 22:07

Onlangs ben ik F16 pellets van Versele Laga bij gaan voeren. Ik gaf altijd een schepje over het universeel maar nu had ik een bakje neergezet zodat ze het onbeperkt tot hun beschikking hadden. Alle tangara's nemen het maar de het ene koppel meer dan het andere. Wat mij opviel is dat de vogels die het goed opnamen erg vieze, dunne en oranje-bruine ontlasting kregen. Ik ben het nu weer gerantsoeneerd gaan voeren en het is direct weer over. Hebben meer mensen deze ervaring?

Arjen

henk
Berichten: 9
Lid geworden op: 14-02-2014 07:59

voeding

Bericht door henk » 21-02-2014 08:01

De Nutrazu pellets hebben de vogels continu tot hun beschikking , alleen enkele soorten willen nog wel eens knoeien je vind dan de pellets terug in hun drinkflesjes . Waarschijnlijk doen ze dit om het voer te weken maar zeker weten doe ik dit niet. Tangara's hebben in het algemeen toch al de neiging om met alles wat ze kunnen vinden rond te vliegen , je vind b.v de gekste dingen in hun nest .

Silvestre
Berichten: 18
Lid geworden op: 28-02-2014 18:36

Bericht door Silvestre » 28-02-2014 20:16

Pellets, wel ik kan er ene boek over schrijven bijna dan ..! De nieuwe wisbroek pellet soft bill korrel 2 mm Extruded supplementary feed for:
Traupidae - Tanagers, Sturnidae - Starlings, Columbiformes - Pigeons, Musophagiformes - Toerako’s, Ramphastidae - Toucans, Bucerotiformes - Hornbills. Doet het best wel goed, echter moet ik eerlijk bekenen dat ik er op dit moment bij de tanager er niet mee werk. Bij de overig evogels div. malen geprobeert (op allerlei mannieren - alleenpeelts, ingemengd, gemalen etc.) met verschillende resultaten bij verschillende vogels. Ik voer alleen (droogvoer) Tovo van Avian. Tovo is idieal voor nagenoeg elke vogel soort. Droog worden van de tovo komt eigelijk niet voor, ook niet als het toch behoorlijk warm is bij ons. Ik leg op de zeer warmen dagen enkele gedroogde rozijnen of een dun schijfje appel boven op de Tovo. Het blijft dan zeer lang goed. Wel geef ik weining in het voerbakje, net genoeg voor max de derde dag. Mijn hoofdvoeding is Nectar de sunbird en afhangelijk van de tijd vh jaar gemengd met colibri nectar. Elke dag een flesje vers aan gemaakt, en elke dag vliegt het er doorheen.

Arjen
Site Admin
Berichten: 39
Lid geworden op: 24-01-2013 21:33

Voeding

Bericht door Arjen » 08-03-2014 22:39

Ik geef mijn tangara's als basisvoeding ook Tovo universeel met dageljiks een schepje F16 pellets er overheen. Nectar sunbird geef ik maar zo nu en dan, en dan nog vooral om een vogel wat op te peppen of als er jongen zijn. Eten de tangara's nog wel wat anders als er constant nectar aangeboden word? Bij mij gaat de opname van fruit en Tovo direct behoorlijk omlaag als ik het geef. Enne... de hokken worden er niet schoner op, nectar gaat er in en er ook bijna direct weer uit..

Arjen

Plaats reactie