Huisvesting

Alles over tangaras
Plaats reactie
Arjen
Site Admin
Berichten: 39
Lid geworden op: 24-01-2013 21:33

Huisvesting

Bericht door Arjen » 11-02-2014 22:17

Mijn ervaring met tangara's is dat zij over het algemeen prima in kweekkooien te houden en te kweken zijn maar dat zij hierin moeilijk langdurig gezond zijn te houden. In volieres of grotere verblijven is dit makkelijker.
Hebben mensen andere ervaringen in broed-/ kweekkooien en welke afmetingen hebben wij het dan over?

Mvg Arjen

Arjen
Site Admin
Berichten: 39
Lid geworden op: 24-01-2013 21:33

Tangara's in broedkooien

Bericht door Arjen » 13-02-2014 21:58

Zijn er mensen die goede kweekervaringen met tangara's hebben in broedkooien? En hoe groot zijn die kooien dan? Ik heb verschillende jonge T. mexicana''s gekweekt in broedkooien van 200 x 55 x 55 cm. maar merkte dat na verloop van tijd mijn kweekkoppels niet top fit bleven. Nu houdt ik ze nooit meer een heel jaar lang in een broedkooi en werk bij voorkeur met grotere vluchtjes. Dit bevalt mij beter, het levert veel minder stress op bij de vogels.

Mvg Arjen


Afbeelding

henk
Berichten: 9
Lid geworden op: 14-02-2014 07:59

Bericht door henk » 14-02-2014 08:49

Als kweker van Tangara's in broedkooien heb ik dezelfde ervaring als Arjen nml dat je met vogels komende uit een buitenvoliere aanmerkelijk beter kansen op kweek hebt. De vogels hebben een veel betere conditie , ook blijken de tropische temperaturen die naar ik dacht bij de Tangara's hoorden helemaal niet waar te zijn. Verschillende soorten gedijen prima met temperaturen van 5 graden en lager in mijn onverwarmde volieres die helemaal overdekt zijn en aan een zijde beschut. Ik probeer dit per soort uit door donkerstralers in een voliere te hangen waar de vogels onder kunnen gaan zitten mochten ze het te koud hebben . Ook hang ik er een infrarood camera bij zodat ik kan waarnemen waar de vogels gaan slapen en bij vele soorten blijkt dan dat ze geen gebruik maken van de aanwezige warmtebron(nen).
Deze soorten gedijen prima in onze Westelijke temperaturen en zijn dan ook topfit als ze in november/december binnen gehaald worden voor de kweek in broedkooien.
(Let wel bij een dreigende koudegolf grijp ik op tijd in en haal de vogels vervroegd naar binnen )

Henk

Arjen
Site Admin
Berichten: 39
Lid geworden op: 24-01-2013 21:33

Huisvesting

Bericht door Arjen » 14-02-2014 19:29

Uiteindelijk is het denk ik ook goed om tangara's te laten wennen aan de omstandigheden hier. Mijns inziens hoort dit bij het domesticatie proces. Zo is het met veel tropen toch gegaan? Die kwamen ook uit warme landen en kunnen nu, al dan niet met nachthok de winters prima overleven. Ook als je kijkt naar de gevoeligheid voor schimmels is het voor tangara's denk ik goed in de buitenlucht te zitten. Dat is over het algemeen de meest gezonde lucht.

Arjen

henk
Berichten: 9
Lid geworden op: 14-02-2014 07:59

Bericht door henk » 15-02-2014 09:04

Dat laatste klopt precies Arjen , Tangara's bij mij in de buitenlucht hebben ( haast ) nooit last van schimmels . Dus daarom alleen al zou je Tangara's zo lang mogelijk in de buitenvluchten moeten laten verblijven .


henk

Arjen
Site Admin
Berichten: 39
Lid geworden op: 24-01-2013 21:33

Huisvesting

Bericht door Arjen » 18-02-2014 18:59

Het meest ideale is dan toch misschien wel een voliere met verwarmd nachthok voor de koude dagen. Dan hoef je ze ook nog niet te verplaatsen als het koud word. Op dit moment heb ik koppels helemaal binnen, met wel veel daglicht en veel ruimte, een koppel in een ruime kweekkooi, 180 x 80 x 100 cm. en een koppel in een voliere met verwarmd nachthok. Het eerste seizoen dat ik geen broedkooien meer heb voor tangara's. ik ben benieuwd wat er uit gaat komen dit jaar.

Arjen

Afbeelding

Plaats reactie