Algemeen

Alles over tangaras
Plaats reactie
Arjen
Site Admin
Berichten: 39
Lid geworden op: 24-01-2013 21:33

Goudtangara

Bericht door Arjen » 12-02-2014 09:52

Zijn er nog mensen in Nederland die de goudtangara houden en er(de laatste jaren) mee kweken.
Dit vind ik een van de mooie soorten maar ben ze in nederland nog niet tegen gekomen, behalve een losse man.

Mvg Arjen

Arjen
Site Admin
Berichten: 39
Lid geworden op: 24-01-2013 21:33

Bericht door Arjen » 12-02-2014 21:42

Test bericht met foto, de goudtangara

Afbeelding

Mvg Arjen

Silvestre
Berichten: 18
Lid geworden op: 28-02-2014 18:36

Bericht door Silvestre » 28-02-2014 18:58

Weet even niet waar anders geplaatst dus hiermaar. Ben nieuw hier op het forum, eindelijk een tanager (breeders) forum. Hou mijn vogels in Spanje (noorden, aan de kust) en ben samen met slechts 3 andere mij bekende kwekers / houders. Tanagers zijn vogels die nauwelijk voor komen in Spanje (even als andere zuid- midden amerikaanse vogels). Er zijn wel kwekers maar... communicatie is er niet of nauwelijk onderling. Daar ik betrokken ben bij een bedrijf dat zich bezig houdt met vogelvoeding (alle soorten vogels) kom ik wel beetje bij beetje met deze kwekers in kontact. Daarnaast heb ik gelukkig Herbert achter de hand die mij veel heeft geleert over hoe en wat met deze prachtige vogels om te gaan. Ook mijn goede vriend Udo Eelman heeft daar in bijgedragen. Ik spreek de verwachting uit dat we hier ongetwijfeld heel veel wijzer worden samen, en het opzetten van deze web site, geweldig. Veel succes samen. Un saludo

Arjen
Site Admin
Berichten: 39
Lid geworden op: 24-01-2013 21:33

Algemeen

Bericht door Arjen » 28-02-2014 19:24

Hallo Silvestre,

Welkom op het forum. Ik hoop dat je wat aan de informatie hebt en dat je zelf wat wilt vertellen over jouw manier van tangara's houden.
Houdt jij je tangara's bijvoorbeeld in kooien of volieres? En welke soorten heb jij en zijn er in Spanje te vinden?

ps: Als je speciefieke informatie over bijvoorbeeld huisvesting of bijvoorbeeld voeding hebt zou je dan je berichten dan onder het genoemde onderwerp willen plaatsen? Dan blijft de informatie mooi overzichtelijk en is het makkelijker terug te vinden. Ik hoop graag van je te lezen op het forum.

Groet Arjen

Silvestre
Berichten: 18
Lid geworden op: 28-02-2014 18:36

Bericht door Silvestre » 28-02-2014 20:05

Oke Arjen, zal ik zeker doen. Ben slechts in bezit van de Thraupis bonariensis (bleu and yellow), koppel Purple Honeycreeper (Cyanerpes caeruleus) gele pootjes. En hoop dat er volgende week een koppel Tanager chilensis bij komt (heb ze al gekocht echter onder voorwaarden dat het koppel gezond is - ophalen in Portugal). De vogels gaan bij mij altijd eerst de binnen kooien / boxen in (beter toezicht en evt in grijpen). Ben nu druk bezig (net als Herbert) om nieuwe buitenboxen en een voliere bij te bouwen. Dat worden 2 kweekboxen en een uitvlieg box 5x3m in de tuin. In de grote staat een sinasappelboom (ingekort) maar met fruit en dus ook de bloemen op zijn tijd. Tevens geeft dat heel veel kleine vliegjes / muggen. In de overige boxen / kooien heb ik nu kardinalen zitten paroaria capitata, paroaria coronata, cubernatrix cristata, cardinalis cardinalis, blauwe bisschop (noord amerikaanse) en de (Braziliaanse) blauwe bisschop, Deze laatste 2 zitten nu bij een goede kweek maat van mij ivm de ruimte. Ook nog koppel japanse nachtengalen (die gaan elk jaar als de brandweer met de kweek 4 nesten met jongen) en gele gorzen. Laatste jaar, dat ik nog klauwlieren kweek. Er is geen belangstelling voor deze prachtige vogels. Dus daar stop ik mee (komt er een box vrij van 5x2x2 m). O ja heb nog 2 koppel europesche goudvinken en 9 paar parva putters. Echter die gaan ook naar een andere baas na de kweek allemaal. Uiteindelijk alleen zuid en midden amerikaanse vogels.

Silvestre
Berichten: 18
Lid geworden op: 28-02-2014 18:36

Bericht door Silvestre » 14-03-2014 07:35

Koppel Tanager chilensis is in beslag genomen samen met nog 16 andere koppels bij de verkoper.... ! Zat dus niet helemaal goed daar. Bij een andere verkoper zitten nog zwarte tanagers, duidelijk 2 of zelfs 3 verschillende (onder) soorten. Zeer slechte conditie en uitermate slecht verenkleed. Hij vraagt er 150 euro voor (de koppel). Probleem is dat ze verweg zitten bij mij vandaan (700 km) en ik twijfel of ze die transport afstand wel overleven. Eenmaal bij mij zal het een groot vraagteken worden. Mijn angst is in de eerste plaats gericht op evt. besmettelijke ziektens waaronder de veel besproken schimmels.....

Arjen
Site Admin
Berichten: 39
Lid geworden op: 24-01-2013 21:33

Algemeen

Bericht door Arjen » 15-03-2014 21:29

Zaten deze vogels in Spanje? 150,- voor een koppel zwarte tangara's is niet veel. Hier worden ze aangeboden voor tussen de 350,- en 450,-. Werk jij met quarantaine bij nieuwe vogels? Zeker bij dit soort vogels die waarschijnlijk uit de handel? komen is dat wel verstandig denk ik. Je hebt dan ook gelijk niet het risico dat ze anderen kunnen besmetten. Ik ben dit jaar drie T. guttata's verloren door er achteraf toch te makkelijk mee om te gaan denk ik. Nu gaan ze niet eerder mijn voliere in dan dat ik weet dat ze gezond zijn.

Arjen

Silvestre
Berichten: 18
Lid geworden op: 28-02-2014 18:36

Bericht door Silvestre » 16-03-2014 06:42

Ja, werk zeker met quarantaine, het riscio is ernom groot. Bij dit soort vogels is de afkomst onzeker. Ook het feit dat ze bij handelaren allemaal bij elkaar zitten (met andere vogels) maakt het alleen maar gevaarlijker. Mijn vogels (nieuwe) gaan 1/2 jaar op zich zelf, weg bij de vogels die ik al bezit. Dat doe ik ook met vogels die ik verkrijg via andere bevriende kwekers. Je wilt de nieuwe aanwinst veelal snel bij de andere in de voliere of kweek kooi plaatsen maar... niet doen! Er komt een dag dat je daarvoor de rekening betaald en ipv 1 er bij, je er zo x kwijtraakt. Wachten wordt beloont! Wat ik wel doe is dat er eu vogels in de buurt van de nieuweling worden geplaatst. Daarvoor gebruik ik sijzen en purva putters. Zo zit de nieuwe aanwinst niet alleen. Naast een mogelijk besmetting is de (transport) stress het grootste probleem voor de nieuwe vogel(s).
Doe het volgende, plaatst de nieuwe aanwinst in een ruime kooi (1.50x1.00x1.80m) goed beplant met (kunststof) planten. Hang veel nectar met multi vitamine op (div. plaatsen) met hier en daar de tovo bajes en fruit. De nieuweling duikt de beplanting in en zie je voor als nog nauwelijks de eerste dagen. Naast het voerschema en schoonmaken van de vogel(s) door middel van d¨Or & TX22 etc neem ik na 2 a 3 weken steeds meer planten weg tot dat er nauwelijksnog over is. langszaamaan wennen de vogels aan mijn aanwezigheid en de omstandigheden. Let op ik gebruik wel een web cam (wifi) om toezicht te houden op 1 voerplaats! Dit om er zeker van te zijn dat de vogels goed gaan. Nadeel is her uitvangen bij ziekten... Weegt echter niet op welk resultaat dit systeem overall geeft tov een onbeplante kooi. Uit ervaaring weet je wel (mest houding vd vogel(s) e.d.) wanneer het mis gaat en waarom. Mest onderzoek kun je altijd doen van de bodem daarvoor hoeft de vogel uiteraard niet in de hand genomen te worden.

Plaats reactie